moderne kunst

Waar begin je? Bij het fietswiel? De berg? Het bordeel?

Opeens zag ik mijn plan niet meer zitten – te groot, te moeilijk, te vaag. Over wie moet je het hebben? Duchamp, Cézanne, Picasso? Aan die laatste heb ik een enorme hekel, net als aan Claes Oldenburg.

Ooit volgde ik colleges kunstgeschiedenis. Ik vind het een relaxte, prettige tijdsbesteding (nog steeds). Een college is imperfect, knus, menselijk – saai ook en saai is fijn. Maar het begon niet goed. Ze begonnen te vroeg in Leiden. We keken naar beschilderde Griekse vazen met speerwerpende jongens, worstelende jongens, en naar marmeren kouroi waarvan de armen afgebroken waren, maar mijn gedachten bleven steken in het nu.

We bestudeerden de Platenatlas Klassieke Oudheid, die ons een introductie in de ontwikkeling van de beeldende kunst en architectuur vanaf de Kreto-Myceense beschaving tot en met de laat-Romeinse tijd beloofde. Na zo’n zin is alles relatief.

moderne kunst

moderne kunst

via www.nieuws.be

Kunst

Vooraankondiging cursus cultuurbeleid
Literaire route tijdens Gay Pride
Kunst over de grenzen
Leut is negen zondagen het Montmartre van het Maasland
Ik heb een vraag: Nerds vieren PI-dag, “normale” mensen Valentijnsdag… Waarom vieren we geen pi-dag?
Stof op twintig jaar oude plannen eindelijk weggeblazen
Brusselse vereniging voor prostitués stopt ermee.
Beijing 2008: 1 homo en 9 lesbiennes op Olympische Spelen

2 reacties»

[…] moderne kunst Training Business spiritualiteit Vlaanderen neemt afscheid van Yasmine Kleurrijke begraafplaats Paus: “Kerkleer houvast in verwarrende tijd” ‘De wereld is meer dan wat we zien’ […]

[…] Zondag op Kwakoe moderne kunst Vooraankondiging cursus cultuurbeleid  “Oudere werklozen niet gaan opjagen” Sneltram […]


Geef een reactie

